Met thuiswerken kan het soms lastig zijn om geconcentreerd te blijven werken. Je hebt immers een heel andere structuur en routine dan dat je op kantoor gewend bent. Er zijn thuis simpelweg meer afleidende prikkels. Hoe blijf je effectief werken thuis in een online werkomgeving? Hieronder een aantal nuttige tips!
Tip 1. Houdt een reguliere routine aan
Genoeg regelmaat en genoeg structuur houden je mentaal stabiel te blijven. Daarom is een eerste tip om als je thuiswerkt een dagelijkse routine aan te houden. Bedenk beginnende ochtendrituelen, kleed je aan en sla het ontbijt vooral niet over. Houdt daarnaast vaste werktijden aan die bij je passen.
Tip 2. Zorg voor een vaste werkplek
Richt een eigen thuiswerkplek in. Baken deze plek af en maak er echt een eigen plekje van. Zorg dat het netjes blijft en maak het comfortabel. Zo creëer je een fijn werkplek om naartoe te gaan. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat thuiswerkers een verstoring hebben tussen privé en werkbalans.
Tip 3. Werk efficiënt met to do lijstjes
Zorg voor to do lijstjes die je eindtijd van een werkdag bepalen. Vaak heb je de neiging als je thuiswerkt om langer door te gaan en niet op de tijd te letten. Schrijf alle taken op voor de aankomende dag en werk die af. Is het klaar dan zit je werkdag erop. Een goede digitale werkomgeving, zoals die van Detron, draagt bij aan het behalen van doelen en afronden van je planning.
Tip 4. Hoe geconcentreerd blijven
Er zijn genoeg afleidende prikkels al je thuiswerkt. Daarom is het belangrijk om momenten in te plannen waar je ongestoord door kunt werken. En dat je momenten neemt waar je pauzes inplant. Zorg ervoor dat deze pauzes ook echte pauzes zijn. Niemand kan non-stop 8 uur lang blijven doorwerken.
Tip 5. Houd contact met je collega’s
Persoonlijk contact met je collega’s houdt het werk binnen je online werkomgeving een stuk
leuker. Bovendien is het goed voor je mentale gezondheid. Blijf daarom altijd contact houden met collega’s in je bedrijf. Even een praatje via Zoom hoe het gaat kan wonderen doen.