Het is besloten. Je hebt de knoop doorgehakt een onderneming te starten en dat is niet niks. Je hebt al nagedacht over de rechtsvorm van jouw onderneming en je hebt de keuze gemaakt voor een eenmanszaak, een vennootschap onder firma of een B.V. te gaan. In het kader van de voorbereidingen buig je je nu over het hoofdstuk ‘het schrijven van een ondernemingsplan’. Waarom schrijf je een dergelijk plan? Allereerst om kort maar krachtig jouw bedrijfsstrategie in beeld te brengen. In een ondernemingsplan staat waar kansen liggen en welke gevaren het succes van je onderneming bedreigen. Indien er investeringen gedaan dienen te worden, staat in een ondernemingsplan hoe deze gefinancierd worden. Neem ook mee hoe je een gedegen bedrijfsstart verzorgt. Kortom, een goed ondernemingsplan vat deze zaken helder en concreet samen en vormt een sterke basis voor de start en voortzetting van je bedrijf.
Neem jouw ondernemingsplan mee naar de bank en naar investeerders
Treed je in gesprek met de bank en/of financierders? Neem dan een goed onderbouwd ondernemingsplan mee. Ook eventuele, andere geldverstrekkers willen graag antwoord op verschillende vraagstukken omtrent jouw onderneming voordat zij besluiten te investeren in jouw product of dienstverlening. In het ondernemingsplan komt naar voren wat jouw kijk op zaken is, wat de financiële vooruitzichten zijn, vanuit welke drijfveren je een bedrijf start en wie tot jouw doelgroep behoort. Met een ondernemingsplan neem je partijen mee in wat je precies wilt gaan doen. Onthoud dat banken en financierders tientallen plannen per dag ontvangen, dus zorg dat jouw ondernemingsplan eruit springt! Let bovendien op de structuur van je ondernemingsplan en zorg dat je complete informatie aanlevert.
Hoe open je een ondernemingsplan?
Open het ondernemingsplan met een samenvatting. Niets zo prettig als een heldere, duidelijk samenvatting als opening van een langer portfolio. Wist je dat de samenvatting in de meeste gevallen het onderdeel is dat het beste gelezen wordt? In deze samenvatting geef je een korte beschrijving van je bedrijf en vermeld je ook alvast de belangrijkste cijfers uit het financiële plan.
Wat staat er verder in een ondernemingsplan?
Je kunt ervoor kiezen om jezelf als ondernemer voor te stellen, direct na de samenvatting in het ondernemingsplan. Denk dan aan het vermelden van personalia, opleidingen, cursussen en werkervaring. Over welke ondernemerskwaliteiten beschik jij die jouw onderneming een succes gaan maken? Dat is relevant voor relaties en financierders om te lezen in een ondernemingsplan. Merk daarbij ook ontwikkelpunten op. In dit deel van het ondernemingsplan is ook ruimte voor het aan het woord laten van een externe relatie met wie je een warme connectie hebt en iets kan zeggen over je ondernemingsplan en jouw kwaliteiten.
Verder staat de bedrijfsvoering centraal in de volgende hoofdstukken van het ondernemingsplan. Je beschrijft hierin welke producten of diensten je aanbiedt. Benoem en beschrijf vooral ook wat jouw onderneming uniek maakt. Vertel waar je je gaat vestigen, wat de doelstellingen van de onderneming zijn en hoe je deze nastreeft. Maar ook praktische zaken maken onderdeel uit van een ondernemingsplan: Welke verzekeringen sluit je af, wie draagt zorgt voor de administratie en welke vergunningen dien je aan te vragen indien van toepassing?
Tot slot kan een marketingplan onderdeel zijn van een ondernemingsplan. Nadat je de markt in kaart hebt gebracht, concurrenten in beeld zijn en middelen gekozen hebt, start je met het maken van een marketingplan. Kortom, je hebt dan de 5 P’s ingevuld: product, prijs, plaats, promotie en personeel. Maak hierna, bijvoorbeeld met hulp van een marketingtool, de vertaling naar een praktische aanpak. Deze aspecten geven jouw onderneming een eigen gezicht en zijn daarmee onmisbaar in een ondernemingsplan. Denk hier dus goed over na en win eventueel informatie in bij een persoon of externe partij die hierin gespecialiseerd is!