Geef je binnenkort een presentatie? Geen paniek! In dit artikel vertellen wij je de geheimen van een goede presentatie.
1. Speel met emoties
Het doel van een bedrijfspresentatie is om de leden van het publiek vanuit hun huidige gemoedstoestand naar de emotionele staat te brengen, zodat ze een gunstige beslissing zullen nemen (klaar om actie te ondernemen). Zorg er daarom voor dat je presentatie een reis door een reeks emoties is.
Voorbeeld 1:
Angstig. (Vestig hun aandacht op een probleem.)
Opgelucht. (Er is een oplossing voor dat probleem.)
Vertrouwend. (Zij geloven dat je geloofwaardig bent.)
Overtuigd. (Ze zijn klaar om actie te ondernemen.)
Voorbeeld 2:
Versteld staan. (Trek hun aandacht met iets dat ze niet wisten.)
Nieuwsgierig. (Ze begrijpen waarom jouw idee interessant is.)
Geïnspireerd. (Ze begrijpen waarom jouw idee revolutionair is.)
Geactiveerd. (Ze zijn nu gek om er deel van uit te maken.)
2. Vertel verhalen
Geweldige presentaties zijn altijd een verzameling van verhalen. Het maakt niet uit wat het onderwerp van je verhaal is. Zolang je verhaal relevant en beknopt is, zal je verhaal de emotionele reactie creëren waarnaar je op zoek bent.
3. Gebruik wegwijzers
In echte wereldreizen wijzen wegwijzers je naar je bestemming. In zakelijke presentaties zijn wegwijzers slides met feiten, grafische voorstellingen of tabellen die wijzen naar waar je wilt dat je publiek naar toe gaat.
4. Houd het simpel
Mensen willen verhalen horen die relevant zijn. Ondersteun je verhaal met gemakkelijk te begrijpen, maar relevante feiten die meetbaar zijn. Mensen schakelen hun hersens uit wanneer ze worden geconfronteerd met complexiteit. Audiovisuele middelen kunnen je helpen een verhaal te verduidelijken.
5. Maak het persoonlijk
Selecteer een persoon in het publiek en spreek rechtstreeks met die persoon. Doe net alsof iedereen gewoon hoort wat je zegt. Elke keer dat je naar een ander onderdeel van de presentatie gaat, schakel je over naar iemand anders. Dit geeft elke persoon in het publiek het gevoel alsof je met hem of haar persoonlijk spreekt, zelfs wanneer je slechts een aantal mensen aanspreekt.
6. Gebruik de 20/20 regel
Snijd je presentatie tot 20 minuten of minder en oefen je presentatie 20 keer of vaker.