• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Direct Zakelijk Advies

Direct Zakelijk Advies

Voor alles op zakelijk gebied!

  • Financieel
  • Juridisch
  • Professionele dienstverlening
  • Training en Coaching
  • Vastgoed
  • Werk
Home / Professionele dienstverlening / Het geheim van een goede presentatie
het geheim van een goede presentatie

Het geheim van een goede presentatie

Geef je binnenkort een presentatie? Geen paniek! In dit artikel vertellen wij je de geheimen van een goede presentatie.

1. Speel met emoties

Het doel van een bedrijfspresentatie is om de leden van het publiek vanuit hun huidige gemoedstoestand naar de emotionele staat te brengen, zodat ze een gunstige beslissing zullen nemen (klaar om actie te ondernemen). Zorg er daarom voor dat je presentatie een reis door een reeks emoties is.

Voorbeeld 1:

Angstig. (Vestig hun aandacht op een probleem.)
Opgelucht. (Er is een oplossing voor dat probleem.)
Vertrouwend. (Zij geloven dat je geloofwaardig bent.)
Overtuigd. (Ze zijn klaar om actie te ondernemen.)

Voorbeeld 2:

Versteld staan. (Trek hun aandacht met iets dat ze niet wisten.)
Nieuwsgierig. (Ze begrijpen waarom jouw idee interessant is.)
Geïnspireerd. (Ze begrijpen waarom jouw idee revolutionair is.)
Geactiveerd. (Ze zijn nu gek om er deel van uit te maken.)

2. Vertel verhalen

Geweldige presentaties zijn altijd een verzameling van verhalen. Het maakt niet uit wat het onderwerp van je verhaal is. Zolang je verhaal relevant en beknopt is, zal je verhaal de emotionele reactie creëren waarnaar je op zoek bent.

3. Gebruik wegwijzers

In echte wereldreizen wijzen wegwijzers je naar je bestemming. In zakelijke presentaties zijn wegwijzers slides met feiten, grafische voorstellingen of tabellen die wijzen naar waar je wilt dat je publiek naar toe gaat.

4. Houd het simpel

Mensen willen verhalen horen die relevant zijn. Ondersteun je verhaal met gemakkelijk te begrijpen, maar relevante feiten die meetbaar zijn. Mensen schakelen hun hersens uit wanneer ze worden geconfronteerd met complexiteit. Audiovisuele middelen kunnen je helpen een verhaal te verduidelijken.

5. Maak het persoonlijk

Selecteer een persoon in het publiek en spreek rechtstreeks met die persoon. Doe net alsof iedereen gewoon hoort wat je zegt. Elke keer dat je naar een ander onderdeel van de presentatie gaat, schakel je over naar iemand anders. Dit geeft elke persoon in het publiek het gevoel alsof je met hem of haar persoonlijk spreekt, zelfs wanneer je slechts een aantal mensen aanspreekt.

6. Gebruik de 20/20 regel

Snijd je presentatie tot 20 minuten of minder en oefen je presentatie 20 keer of vaker.

Vorige blog
Volgende blog

Footer

Hét zakelijke blog van Nederland

Of je nou zzp’er bent, een groeiende onderneming hebt of voor een bedrijf werkt; op Direct Zakelijk Advies vind je alles over financiën, juridische zaken, professionele dienstverlening, training en coaching, vastgoed en werk.

Online samenwerkingen

Categorieën

  • Financieel
  • Juridisch
  • Professionele dienstverlening
  • Training en Coaching
  • Vastgoed
  • Werk

Recente blogs

Waarom het schrijven van een ondernemingsplan van levensbelang is

De 5 leukste flexwerkplekken in Amsterdam op één rij

laadperron

Het laadperron inrichten: dit moet je weten

© 2025 · Direct Zakelijk Advies · Sitemap