Geef je binnenkort een zakelijke presentatie? Bekijk deze tips!
10-20-30 regel
Guy Kawasaki stelde de gouden vuistregel: 10-20-30 regel op voor effectieve (PowerPoint) presentaties. Deze regelt stelt dat een presentatie niet meer dan 10 dia’s mag bevatten, niet langer dan 20 minuten mag duren en de tekst een lettergrootte heeft van minimaal 30 pt. Het is belangrijk dat je je verhaal kort en krachtig onder woorden kunt brengen.
Wees vermakelijk
Presentaties moeten vermakelijk en informatief zijn. Uiteraard moet je gedrag wel passen bij de boodschap van de presentatie. Maar in tegenstelling tot een e-mail verwachten mensen dat je een beroep doet op hun emoties. Door met passie en humor je boodschap te vertellen, zorg je ervoor dat mensen blijven opletten en de boodschap beter blijft hangen.
Rust
Wanneer je zenuwachtig bent, heb je de neiging om veel te snel te praten. Vertraag je verhaal bewust en voeg pauzes toe. Door pauzes toe te voegen, leg je de nadruk op bepaalde uitspraken.
Oogcontact
Zoek oogcontact met iedereen in de kamer. Richt niet alleen je aandacht op de beslissingsnemer. Zo kan een secretaresse of assistent overtuigende invloed uitoefenen op hun baas.
Samenvatting
Kun je jouw verhaal in vijftien woorden samenvatten? Als dit niet het geval is, herschrijf het en probeer het opnieuw.
20-20 regel
Nog een suggestie voor een PowerPoint presentatie. Deze regel zegt dat je twintig dia’s moet hebben die elk precies 20 seconden duren. De 20-20 regel dwingt je om beknopt te zijn.
Geluid
Zorg dat je goed verstaanbaar bent, ook voor de mensen achterin de ruimte. Is je stem niet luid genoeg? Zorg dan voor een microfoon. Op https://www.wuestman.nl/ kun je audiovisuele middelen, waaronder micrfoons, huren of kopen.
Gebaren niet plannen
De gebaren die je gebruikt moeten je verhaal ondersteunen. Met geplande bewegingen bereik je niet altijd het gewenste doel omdat deze meestal niet overeenkomen met je verhaal en houding.
Vragen beantwoorden
Uitspraken als ‘dat is een goede vraag’ en ‘ik ben blij dat je me dat vraagt’ kun je gebruiken om na te denken over het antwoord op een vraag. Zullen andere mensen weten dat je deze invulzinnen gebruikt om je gedachten te ordenen? Waarschijnlijk niet. En zelfs als dat het geval is, maakt het de presentatie nog vloeiender dan de um’s en ah’s.
Um’s en ah’s
Gebruik je vaak um’s en ah’s in je presentatie? Vervang die met een pauze waarin je even inademt. De pauze lijkt misschien een beetje vreemd, maar de mensen merken het nauwelijks.
Kom vroeg
Sluit geen projector aan wanneer mensen op je wachten om te praten. Kom vroeg en zorg ervoor dat er geen storingen, etc. zijn. Een goede voorbereiding is het halve werk!