• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
Direct Zakelijk Advies

Direct Zakelijk Advies

Voor alles op zakelijk gebied!

  • Financieel
  • Juridisch
  • Professionele dienstverlening
  • Training en Coaching
  • Vastgoed
  • Werk
Home / Professionele dienstverlening / Tips voor een zakelijke presentatie
presentatie

Tips voor een zakelijke presentatie

Geef je binnenkort een zakelijke presentatie? Bekijk deze tips!

10-20-30 regel

Guy Kawasaki stelde de gouden vuistregel: 10-20-30 regel op voor effectieve (PowerPoint) presentaties. Deze regelt stelt dat een presentatie niet meer dan 10 dia’s mag bevatten, niet langer dan 20 minuten mag duren en de tekst een lettergrootte heeft van minimaal 30 pt. Het is belangrijk dat je je verhaal kort en krachtig onder woorden kunt brengen.

Wees vermakelijk

Presentaties moeten vermakelijk en informatief zijn. Uiteraard moet je gedrag wel passen bij de boodschap van de presentatie. Maar in tegenstelling tot een e-mail verwachten mensen dat je een beroep doet op hun emoties. Door met passie en humor je boodschap te vertellen, zorg je ervoor dat mensen blijven opletten en de boodschap beter blijft hangen.

Rust

Wanneer je zenuwachtig bent, heb je de neiging om veel te snel te praten. Vertraag je verhaal bewust en voeg pauzes toe. Door pauzes toe te voegen, leg je de nadruk op bepaalde uitspraken.

Oogcontact

Zoek oogcontact met iedereen in de kamer. Richt niet alleen je aandacht op de beslissingsnemer. Zo kan een secretaresse of assistent overtuigende invloed uitoefenen op hun baas.

Samenvatting

Kun je jouw verhaal in vijftien woorden samenvatten? Als dit niet het geval is, herschrijf het en probeer het opnieuw.

20-20 regel

Nog een suggestie voor een PowerPoint presentatie. Deze regel zegt dat je twintig dia’s moet hebben die elk precies 20 seconden duren. De 20-20 regel dwingt je om beknopt te zijn.

Geluid

Zorg dat je goed verstaanbaar bent, ook voor de mensen achterin de ruimte. Is je stem niet luid genoeg? Zorg dan voor een microfoon. Op https://www.wuestman.nl/ kun je audiovisuele middelen, waaronder micrfoons, huren of kopen.

Gebaren niet plannen

De gebaren die je gebruikt moeten je verhaal ondersteunen. Met geplande bewegingen bereik je niet altijd het gewenste doel omdat deze meestal niet overeenkomen met je verhaal en houding.

Vragen beantwoorden

Uitspraken als ‘dat is een goede vraag’ en ‘ik ben blij dat je me dat vraagt’ kun je gebruiken om na te denken over het antwoord op een vraag. Zullen andere mensen weten dat je deze invulzinnen gebruikt om je gedachten te ordenen? Waarschijnlijk niet. En zelfs als dat het geval is, maakt het de presentatie nog vloeiender dan de um’s en ah’s.

Um’s en ah’s

Gebruik je vaak um’s en ah’s in je presentatie? Vervang die met een pauze waarin je even inademt. De pauze lijkt misschien een beetje vreemd, maar de mensen merken het nauwelijks.

Kom vroeg

Sluit geen projector aan wanneer mensen op je wachten om te praten. Kom vroeg en zorg ervoor dat er geen storingen, etc. zijn. Een goede voorbereiding is het halve werk!

Vorige blog
Volgende blog

Footer

Hét zakelijke blog van Nederland

Of je nou zzp’er bent, een groeiende onderneming hebt of voor een bedrijf werkt; op Direct Zakelijk Advies vind je alles over financiën, juridische zaken, professionele dienstverlening, training en coaching, vastgoed en werk.

Online samenwerkingen

Categorieën

  • Financieel
  • Juridisch
  • Professionele dienstverlening
  • Training en Coaching
  • Vastgoed
  • Werk

Recente blogs

Waarom het schrijven van een ondernemingsplan van levensbelang is

De 5 leukste flexwerkplekken in Amsterdam op één rij

laadperron

Het laadperron inrichten: dit moet je weten

© 2023 · Direct Zakelijk Advies · Sitemap