Op het moment dat u uw klanten beter centraal wilt stellen, al uw processen wilt hervormen om vooruit te gaan en daarbij al uw kansen op zakelijk gebied wilt aangrijpen is een ISO 9001 certificering de keuze voor uw bedrijf. De ISO 9001 norm vormt een eisenkader voor een kwaliteitsmanagementsysteem. Met een ISO 9001 certificaat zal u de nadruk leggen op het belang van de wensen van de klant, daarbij ook het belang op de kwaliteit van de processen en van de onafgebroken ontwikkeling. Hiernaast is een ISO 9001 ook vereist op het moment dat u gaat aanbesteden.
Voor wie geldt de ISO 9001 certificering?
Iedere organisatie ongeacht grootte of branche komt in contact met de ISO 9001 certificering. De ISO 9001 certificering is een vereiste betreft kwaliteitsmanagementsystemen, dat komt doordat er in deze certificering wordt beschreven op welke manier uw bedrijf aan de behoeften van de klant voldoet. Dit voorschrift zorgt ervoor dat bedrijven meer letten op continue verbetering en zorgt ervoor dat het bedrijf capabel is om op tijd risico’s op te merken en prestaties te kunnen verbeteren.
De ISO 9001 kenmerkt zich door het beoordelen op 7 verschillende punten: Klantgerichtheid, leiderschap, betrokkenheid van het personeel, procesbenadering, verbetering, empirisch onderbouwde besluitvorming en relatiebeheer.
Wat zijn de voordelen van een ISO 9001 certificering?
Op het moment dat u een ISO 9001 certificaat behaalt, zal u er veel meer voordelen uit kunnen halen dan u denkt. Het bemoedigt namelijk op een positieve manier hoe de bedrijfsvoering in elkaar zit. Verder zal op het moment dat gecertificeerd bent het ook helpen met het vergroten van uw winst, hoe komt dit? Wanneer uw processen worden verbeterd en u beter aan de behoeften van uw klanten kan gaan voldoen merkt u dat de certificering uw bedrijf en uw winst een boost geeft. Naast dat het verbeteren van de processen een invloed heeft op uw winst zal u ook merken dat dit ervoor zorgt dat uw bedrijf eerder internationaal geaccepteerd zal gaan worden. Ook zal de certificering ervoor zorgen dat de efficiëntie van het bedrijf vergroot wordt. Door het verbeteren van de processen zal u kunnen inzien waar u tijd en kosten kunt besparen ofwel flink een flink slag op de efficiëntie kunt geven. Tevens staat de certificering ook centraal om de behoeften van de klant te kunnen voldoen. Met een ISO 9001 certificering kunt u verschillende doelen gaan stellen om aan de behoeften te voldoen, daarnaast laat het aan de klanten zien hoeveel waarde u hecht aan de kwaliteit van uw product. Als laatste geeft de certificering u de mogelijkheid om risico’s beter in kaart te brengen, het helpt u namelijk om belangrijke bedrijfsrisico’s op een gestructureerde manier in kaart te brengen en daarbij te beheren.