Heeft u zojuist een dierbare verloren? Dan komt er veel op u af. Er moeten veel beslissingen worden genomen en een hoop praktische zaken worden geregeld. Denk hierbij aan zaken zoals:
- Aangifte van overlijden
- De uitvaart
- De administratieve en financiële afwikkeling
Aangifte van overlijden
Wanneer iemand is overleden, dient dit altijd te worden vastgesteld door een huisarts of lijkschouwer. Deze geeft vervolgens een verklaring van overlijden af. Deze verklaring moet worden ingeschreven in de gemeente waarin de persoon is overleden. Er is geen termijn waarbinnen die aangifte moet worden gedaan. In de praktijk doet de uitvaartverzorger meestal aangifte van een overlijden, maar u kunt als nabestaande ook zelf aangifte doen.
U neemt dan het volgende mee:
- Geldig identiteitsbewijs van degene die aangifte doet
- Verklaring van overlijden
- B-enveloppe met daarin het formulier van de arts over de oorzaak van het overlijden
- Eventueel uw trouwboekje
- Als uitstel van de crematie of begrafenis nodig is: verklaring van geen bezwaar (van een arts)
De gemeente maakt dan een overlijdensakte op en geeft toestemming voor de uitvaart. De overlijdensakte kunt u als nabestaande gebruiken om (bijvoorbeeld bij de bank of notaris) aan te tonen dat de overledene daadwerkelijk overleden is.
De uitvaart
Vervolgens dient de uitvaart geregeld te worden. Zoek uit of de overledene een uitvaartverzekering had. Hiermee kunt u (een deel van) de uitvaart betalen. Een uitvaartondernemer begeleid u tijdens het hele proces en ontzorgt u op vele vlakken. Zo heeft u meer tijd en rust voor een persoonlijk afscheid.
Wanneer de uitvaart niet volledig vergoedt wordt, is het belangrijk om alle rekeningen rondom het overlijden te bewaren. De kosten die u niet vergoed krijgt, kunt u (mogelijk) aftrekken van de erfenis.
De administratieve en financiële afwikkeling
Na de uitvaart moeten er veel administratieve zaken geregeld worden. Denk hierbij aan het informeren van de hypotheekverstrekker, het opzeggen van de huur en het overschrijven van de auto. Probeer ook alvast de volgende zaken uit te zoeken, te regelen of op te zeggen:
- Is er een testament en bij welke notaris ligt deze
- Bankrekeningnummers van eigen (spaar)rekeningen
- Bankrekeningnummers van en/of rekeningen
- Rekeningnummers van spaarloon, levensloopsparen
- Informeer (eventuele) werkgever, bank- en kredietinstellingen, pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen
- Zeg (eventuele) abonnementen en lidmaatschappen op
- Laat (indien gewenst) social media accounts verwijderen
Voor een aantal van bovenstaande zaken bestaat ook een opzegdienst. Deze zorgt ervoor dat het overlijden in één keer bij veel instanties, zoals banken, verzekeraars, kranten en tijdschriften wordt gemeld.