Deelnemen aan een beurs. Wanneer je het op de juiste manier aanpakt, kun je er tientallen klanten mee binnenhalen. In dit artikel geven we je een aantal tips.
Bepaal een doelgroep en doel
Een geslaagde beursdeelname begint natuurlijk met het voor ogen hebben van een duidelijk doel. Bepaal je doelgroep en doel. Een voorbeeld van een doel is: meer naamsbekendheid genereren. Op basis van je doelgroep en doel neem je beslissingen voor onder andere het ontwerpen van de beursstand. Ben je op zoek naar een bedrijf dat is gespecialiseerd in standbouw? Een bedrijf dat met je meedenkt en ook standbouw doet op basis van verhuur? Kijk dan op https://qbxs.nl/.
Ontmoet nieuwe mensen
Het klinkt logisch, waarom zou je anders op een beurs gaan staan? Desondanks komt het regelmatig voor dat mensen kansen missen op een beurs door niet met mensen in gesprek te gaan. Sta niet voor je stand te wachten op potentiële klanten. Neem een actieve houding aan en verplaats je naar andere ruimtes in de hal. Voer gesprekken en verzamel feedback. Luister goed naar wat mensen te zeggen hebben, zowel positief als negatief. Beurzen zijn de perfecte gelegenheid om een grote hoeveelheid gegevens te verzamelen die je helpen je product te verbeteren, evenals je marketingstrategie.
Verzamel gegevens
Het verzamelen van gegevens tijdens een beurs is ontzettend belangrijk. Wanneer je geen gegevens verzameld, heeft het meestal geen zin om aan een beurs deel te nemen. En als we het over gegevens hebben, dan hebben we het niet over het verzamelen van tientallen visitekaartjes. Hoe vaak hebben bedrijven niet veel visitekaartjes verzameld om uiteindelijk terug te keren naar hun kantoor en ze nooit meer uit de map te halen? Het verzamelen van gegevens betekent dat je op de juiste manier informatie verzamelt tijdens het voeren van gesprekken. Denk hierbij aan de onderstaande vragen.
- Wie heb je ontmoet?
- Van welk bedrijf was hij?
- Waar ging het gesprek over?
- Zou hij een potentiële klant kunnen zijn?
Noteer de antwoorden naar iedere gesprek, want anders vergeet je de details van het gesprek.
Follow up
Denk ook goed na over wat een goede manier te zijn om na de beurs contact op te nemen met potentiële klanten. Wanneer je niet genoeg aandacht hebt besteed aan stap twee dan wordt het lastig deze stap succesvol uit te voeren. Zorg ervoor dat je binnen drie dagen na het einde van de beurs een goed vervolgbericht stuurt. Reageer snel en zorg ervoor dat je e-mail details over jullie gesprek bevat. Zo laat je zien dat je het gesprek belangrijk vond en serieus bent.