We leven in een kenniseconomie. Daarbij maakt bijna iedereen het weleens mee dat we advies moeten geven aan een andere persoon of aan een ander bedrijf. Bij het geven van dit advies is het belangrijk dat dit op de juiste manier wordt gedaan om vakkundig over te komen en om klanten te behouden of om potentiële klanten binnen te halen. Waar het ook om draait, het is belangrijk om advies op een professionele manier te geven. Onderstaand diverse tips om dit op de juiste manier te doen.
Zakelijk advies geven doe je zo
De eerste tip is niet zozeer het advies zelf, maar wat je daarvoor doet. Luister goed naar de persoon waar je het advies voor hebt. Je kunt het beste advies hebben, maar wanneer dit niet is waar de (potentiële) klant naar op zoek is dan heeft het niet veel zin om met het advies te komen. Luister goed en ontdek waar iemand naar op zoek is. Haak daar vervolgens op in. Stel hiervoor open vragen en laat aannames achterwege.
Verder is zakelijk flirten een plus. Wat is zakelijk flirten precies? Ten eerste houdt dat in om een oprechte glimlach op te zetten. Train jezelf hierin. De andere gesprekspartner luistert op deze manier ook met meer plezier naar jou. Ook is de houding ontzettend belangrijk. Bij een staand gesprek houd jij je handen niet over elkaar en wanneer je aan tafel zit leg jij je handen losjes op tafel. Vergeet tijdens het gesprek niet om oogcontact te houden. Zakelijk flirten doe je verder door humor te gebruiken in het gesprek en positief te blijven denken. Probeer zo min mogelijk zaken de negatieve kant in te sturen, want het gesprek kan op deze manier ook de negatieve kant opgaan. Lees hier nog meer tips voor zakelijke gesprekken.
Wanneer je uiteindelijk met het advies komt dan is het belangrijk om dit op een professionele en structurele manier te doen. Indien advies in een pdf-bestand wordt aangeleverd dan is het een goed idee om vooraf een professioneel template te (laten) maken. Heb je te maken met een buitenlandse (potentiële) klant? Laat een gespecialiseerd bureau de informatie dan vertalen. Nadeel is vaak dat veel zaken die vertaald moeten worden inhoudelijk van een pittig niveau kunnen zijn. Denk aan financiële- of juridische rapporten. Voor deze zaken contacteer je een juridisch of een financieel vertaalbureau. Ook rapporten van een architect kunnen moeilijk zijn om door een extern bureau te laten vertalen. Zoek daarom een vertaalbureau dat bijvoorbeeld is gespecialiseerd in het vertalen van juridische teksten.
Ook na het leveren van het advies is het belangrijk om concrete afspraken te maken voor een bepaalde periode. Naast dat dit vakkundig overkomt weten jij en de klant allebei waar jullie aan toe zijn. Vervolgens is het slechts zaak om je te houden aan de afspraken die zijn gemaakt.