Bedrijven hebben afhankelijk van hun grootte veel of weinig personeel. Des te meer personeel, des te meer mensen er weggaan en binnenkomen. Bij het aannemen van nieuw personeel komt veel meer kijken dan de meeste mensen verwachten. Het is hierbij belangrijk dat een bedrijf een goede sollicitatie procedure heeft en deze ook aanhoudt voor alle sollicitanten. Hoe zorg je er nou daadwerkelijk voor dat je de juiste mensen vindt? Hieronder staan een aantal tips beschreven die elk bedrijf zou moeten volgen om het sollicitatieproces efficiënter te laten verlopen.
De vacature zelf
Ten eerste is het zaak dat je een goede vacature uitzet met daarbij een goede beschrijving. Tegenwoordig houden mensen van transparantie. Het is daarom ook zaak dat je zo veel mogelijk informatie op je vacature zet. Zo weten mensen wat ze van je kunnen verwachten wanneer zij een baan zoeken. Dit bespaart overigens ook moeite bij het selecteren van mensen, omdat je dan minder te maken krijgt met sollicitanten die na een gesprek toch niet geïnteresseerd zijn.
Hoe ga je het verspreiden
Nadat je je sollicitatie hebt geschreven kijk je naar hoe je het aan de man gaat brengen. Er zijn immens veel mogelijkheden om je sollicitatie te adverteren, maar de keuze voor welke bepaalt bij wie deze terecht komt. In Nederland bestaan er talloze jobboards en uitzendbureaus die maar al te graag een vacature plaatsen. Ook zou je kunnen kiezen voor detachering. Als je toch een niche publiek wilt aanspreken kun je er ook voor kiezen om op verschillende hobbybladen je vacature te plaatsen.
Het echte werk
Vervolgens begin je met de selectie uit alle ingestuurde sollicitaties. Eerst maar selecteren op opleidingsniveau, werkervaring en vervolgens op curriculaire activiteiten. Daarna kijken naar de karaktereigenschappen, de spelling en opmaak van het cv. Vervolgens kan een motivatiebrief nog onderscheidend zijn en helpen bij het maken van de keuze wie de juiste kandidaat is.
Een test afnemen
Wanneer de keuze toch lastig blijkt te zijn en er veel te veel kandidaten overblijven zou je ervoor kunnen kiezen om een beroepskeuzetest of IQ-test te doen. Het lijkt misschien vreemd om de kandidaten een beroepskeuzetest af te laten nemen, maar hierdoor kan een werkgever ook zien waar de interesses van de kandidaat liggen. Als er nou compleet tegenovergestelde beroepen uit de test komen dan de functie waar de kandidaat op solliciteert, dan kan het een mismatch zijn. Als exact de juiste functie uit de test komt, dan weet je dat deze kandidaat wat interesses betreft in ieder geval aansluit op de vacature. De IQ-test zou gebruikt kunnen worden om erachter te komen hoe snel een kandidaat is met keuzes maken.
Nadat je al deze criteria bent doorgelopen kan je kiezen welke kandidaten er op een gesprek mogen komen. Afhankelijk van de sector en de functie kan er nog een bedrijfscase worden gemaakt door de kandidaat. De kandidaat welke het beste gevoel geeft, waar de beste klik mee is en welke het beste de case oplost krijgt uiteindelijk de baan.