Wanneer je een onderneming start, begin je met de basis zoals: de huisstijl bepalen, een logo samenstellen en een website maken. Daarna is het belangrijk om bekendheid voor je merk te realiseren. Dat is erg belangrijk voor de sales. Een middel dat daarbij onmisbaar is, is online marketing. De vraag is echter of jouw onderneming al klaar is voor online marketing. Daarbij helpen we je in dit artikel.
Website
Van belang is om ten eerste een goede website te hebben, anders wordt het lastig online marketing toe te passen. Die website moet echter wel aan een aantal punten voldoen. De punten noemen we hieronder op:
- Snelheid
- Design
- Gebruiksvriendelijk
- Goede knoppen
Door deze punten in acht te nemen, waardeert Google je website automatisch beter en kun je aan de slag met zoekmachinemarketing. Wanneer een website namelijk traag, of moeilijk in gebruik is en onduidelijk, haakt een consument al snel af. Dan kun je er wel voor zorgen door middel van online marketing, dat je vindbaar bent, maar realiseer je geen conversies. Dat is uiteindelijk wel het streven dus eerst moet de basis goed zijn. Wanneer je dit zelf niet voor elkaar krijgt, of hier geen tijd voor hebt, kan je het uitbesteden. Er zijn veel website bouwers die dit met plezier van je overnemen.
Budget voor online marketing
Een belangrijk aspect waarmee je bepaalt of jouw onderneming klaar is voor online marketing, is door een maandelijks budget vast te stellen voor je zoekmachinemarketing. Nadat je website namelijk klaar is voor gebruik, moet hij gevonden worden. Dat gevonden worden gaat via zoekmachines en dat kost geld. Wel is belangrijk om te realiseren dat goede zoekmachinemarketing juist geld oplevert. Wanneer je geen extra conversies realiseert door online marketing, is er ergens iets mis. Zie het budget dus vooral als investering in je onderneming.
Zoekmachine optimalisatie bureau
Waar iets mis kan zijn, is bijvoorbeeld bij het zoekmachine optimalisatie bureau, waar je de zoekmachine marketing afneemt. Het is de bedoeling dat een marketingbureau duidelijk is over waar je budget naartoe gaat. Online marketing is geen exacte wiskunde maar er kan zeker inzicht gegeven worden in waar het geld naartoe gaat en zeker in wat het oplevert. Zoek dus een zoekmachine optimalisatie bureau dat een persoonlijke werkwijze heeft en met je bespreekt wat het plan van aanpak is. Daarnaast kan je wanneer je net start bij persoonlijke bedrijven vaak kiezen om de volgende diensten apart af te nemen:
- Search Engine Optimization
- Search Engine Advertising
Dat scheelt in de kosten omdat je dan niet meteen een heel pakket hoeft af te nemen. Wanneer je organisatie al uit de kinderschoenen is, is het echter wel verstandig meteen te investeren in een pakket. Op die manier hoef je juist niet met losse werkzaamheden aan de slag en kun je alles uitbesteden aan een organisatie met ervaring, waardoor winst gegarandeerd is.
Zoekmachinemarketing zelf doen
Naast het uitbesteden van online marketing, kun je het zelf doen. Dat betekent echter wel dat er geen garantie is op het behalen van winst uit je online marketing omdat je eerst moet leren hoe het moet. Daarnaast kost het veel tijd om online marketing goed uit te voeren. Wij adviseren daarom om er goed over na te denken. De vindbaarheid van je bedrijf is namelijk erg belangrijk en een online marketingbureau kan je daar goed bij helpen.
Ben jij klaar?
Een bedrijf is dus klaar voor online marketing zodra de website op orde is. Daarna moet een ondernemer zelf het beschikbare budget bepalen, de nodige services bepalen en uit (laten) voeren. Je kan daarvoor een bureau inschakelen, maar wanneer je het eerst zelf wil proberen kun je ook alleen advies vragen aan een bureau.