Een onderneming starten is erg spannend en kan een risico zijn. Daarom is het belangrijk om je zo goed mogelijk voor te bereiden en veel te investeren in je onderneming. Dit hoeft niet te betekenen dat je er meteen veel geld in moet steken, maar tijd kost het je in ieder geval. In dit artikel lichten we je in over de benodigde middelen bij het starten van je organisatie, zodat het snel een succes wordt en je jouw bedrijf ziet groeien.
Een goede website
In dit digitale tijdperk is het haast onmogelijk om een nieuwe succesvolle organisatie te starten zonder dat je een goede website hebt. Let op: een goede website. Consumenten zijn erg gevoelig voor het gebruikersgemak en design van een website. Wanneer dit niet in orde is, vinden zij de website al snel onbetrouwbaar en kopen zij liever bij een concurrent. Dat is niet de bedoeling dus is het van belang meteen te zorgen voor een goede website waar de klant gemakkelijk gebruik van maakt.
Naast het feit dat de consument snel wegklikt wanneer een website niet fijn in gebruik is, rankt Google je website daardoor lager. Voor je vindbaarheid is dat funest en dat resulteert dan weer in kelderende sales. Dat is niet de bedoeling wanneer je een onderneming bent gestart.
Een unieke huisstijl
Een naam heb je vast al bedacht en zo niet, dan hoort dit ook bij je creatieve proces. Door een unieke huisstijl te bepalen zorg je dat jouw organisatie herkenbaar is. Denk maar aan het kenmerkende geel en blauw van Ikea. Zij zijn zelfs zo sterk in het bouwen van een merk dat ze worden geassocieerd met alles uit Zweden. Vandaar dat hun logo ook de kleuren van de Zweedse vlag bevat. Nu hoef je niet meteen de nieuwe Ikea te zijn, maar denk eens na over iets dat bij jouw onderneming past en over hoe je dit kunt visualiseren. Denk vervolgens concreet een paar dingen uit.
- Kernwaarden van je organisatie
- Naam
- Logo
- Huisstijl
Het gaat erom dat jij je kunt vinden in wat er straks ontworpen wordt en dat dit aansluit bij de visie die je bij je onderneming hebt. Vandaar dat het raadzaam is om te beginnen met het uitdenken van de kernwaarden. Dit is een richtlijn die alle communicatie van je organisatie bepaalt.
Schakel een lokaal internetbureau in
Een internetbureau kan je enorm op weg helpen wanneer je net een onderneming bent gestart. Vaak hebben zij een WordPress developer in dienst die al veel websites heeft gebouwd en weet zo’n specialist precies hoe hij voor jouw onderneming een passend webdesign kan ontwerpen. Zo’n WordPress specialist kan je zelfs al eerder helpen wanneer je het lastig vindt te bepalen hoe jouw huisstijl vormgegeven moet worden. Ook na deze eenmalige werkzaamheden kun je de specialisten inhuren om maandelijks je website bij te houden waardoor deze relevant blijft en zo ook jouw organisatie.
Een tip is om een lokaal internetbureau in te schakelen. Bijvoorbeeld een Internetbureau uit Rotterdam, werkt al met lokale ondernemingen en heeft ervaring met de lokale doelgroep. Daarnaast is het fijn wanneer zij in de buurt zitten wanneer er wat aan de hand is, en wie weet nemen ze bij jou ook een product of dienst af. Lokale ondernemingen ondersteunen is altijd positief.