Als ondernemer beschik je ongetwijfeld over een enorme dosis kennis van jouw beroepsveld. Deze kennis kun je natuurlijk voor jezelf houden, maar het kan weleens heel positief uitwerken wanneer je je kennis deelt. Potentiële klanten zullen je hierdoor namelijk als autoriteit gaan beschouwen en wellicht word je op den duur dé kennisbank binnen jouw tak van sport. Alleen: hoe breng je al die waardevolle informatie de wereld in?
Begin een blog
Door te bloggen kun je alles wat je weet op gefragmenteerde wijze delen. Steeds een artikel over een specifiek onderwerp zorgt ervoor dat je lezers zullen blijven terugkeren op je blog. Wat zou je nu weer hebben geschreven?
Het grote voordeel hierbij is dat het publiek dat je bereikt ook daadwerkelijk in je geïnteresseerd is. Het belandt immers uit eigen overweging op je blog. Heel anders dan wanneer je een hoop tijd en geld stopt in advertenties. Hierop zitten de meesten helemaal niet te wachten. Met bloggen bereik je meteen je beoogde klanten.
Schrijf een boek
Wat je ook zou kunnen doen is een boek schrijven! Hierin bundel je in één klap al je kennis. Je kunt natuurlijk ook eerst een blog beginnen en na verloop van tijd al je blogartikelen samen als boek uitgeven. Als mensen je nu nóg niet als expert zien… Misschien word je door de media zelfs ingeschakeld als deskundige!
Een ander voordeel van een boek is dat het niet alleen indirect tot nieuwe klanten kan leiden, maar dat je er ook nog eens rechtstreeks aan kunt verdienen. Aangezien je boek waarschijnlijk over een niche-onderwerp zal gaan, zal de zilvervloot niet meteen binnenlopen, maar het zal beslist iets opleveren.
Wellicht denk je nu: allemaal leuk en aardig, maar ik kán helemaal niet schrijven… Maar dan heb je het mis! In principe zou iedereen in staat moeten zijn een boek te schrijven. Eventuele taalfoutjes kun je er vast door iemand laten uitfilteren en voor een vlotte schrijfstijl schakel je gewoon een schrijfcoach in! Deze kan je helpen bij het bedenken van een plan, het uitvoeren en tot slot het uitgeven van jouw boek.
Schakel de media in
Als je een populair boek geschreven hebt kan het dus zomaar zijn dat je door een talkshow op tv wordt uitgenodigd om als expert op te treden. Je kunt echter ook zelf actief publiciteit zoeken. Gebeurt er iets opmerkelijks binnen je bedrijf? Ga je verhuizen, win je een prijs, haal je een bijzonder project binnen? Stel dan een persbericht op en stuur dit in beginsel naar de regionale media. Die zitten immers veelal verlegen om nieuws en zullen maar wat blij zijn met een ‘gratis’ nieuwsbericht. Zolang je ervoor zorgt dat je wel écht nieuws te melden hebt en geen ordinaire reclamefolder verstuurt, maak je een goede kans dat je persbericht wordt omgezet in een nieuwsartikel!