Na het overlijden van een dierbare breekt er een verdrietige periode aan. Desondanks moeten er ook veel belangrijke zaken geregeld worden. Zo zal het overlijden gemeld moeten worden, moeten instanties op de hoogte worden gebracht en dient er een uitvaart geregeld worden. Aan de hand van het volgende stappenplan weet je precies wat je moet regelen.
1. Meld het overlijden
Zodra iemand is overleden, moet dit altijd gemeld worden. Hiervoor dient als eerste de huisarts op de hoogte worden gebracht. Hij of zij zal bij u langskomen om het overlijden officieel vast te stellen en de overlijdenspapieren in te vullen. Vervolgens ontvangt u een akte van overlijden. Deze zal u later nodig hebben. Een overlijden moet ook altijd gemeld worden bij de gemeente. Kiest u ervoor om een uitvaartverzorger uit Gorssel in de armen te nemen? Dan kunnen zij deze taak ook op zich nemen.
2. Schakel een uitvaartverzorger in
Is het overlijden gemeld? Dan kunt u een uitvaartverzorger bellen. Hoe moeilijk deze periode ook is, er moeten een aantal praktische en belangrijke zaken geregeld worden. Een uitvaartverzorger staat u daar graag in bij! Tijdens het eerste gesprek zullen onder andere de wensen van de overledene worden besproken. Hoe had hij of zij de uitvaart graag gewild? En hoe willen jullie het verder invullen?
Daarnaast is dit ook een belangrijk moment om na te gaan of de overledene over een uitvaartverzekering beschikt. Een gemiddelde begrafenis of crematie kost namelijk al gauw tussen de €6.500,- en €11.000,-. Wanneer er een verzekering is, hoeft de uitvaart niet (helemaal) zelf betaald te worden.
Heeft u nog geen uitvaartverzorger op het oog? Informeer dan vrijblijvend naar de mogelijkheden van Rob Oostenrijk Uitvaartbegeleiding.
4. Eigen woning? Bel de hypotheekverstrekker
Wanneer iemand overlijdt, betekent dat niet dat de hypotheek stopt. Erfgenamen worden in situaties als deze dan aansprakelijk. Dit kan bijvoorbeeld een partner of andere familie zijn. Op zo’n moment is het verstandig om na te gaan of er levensverzekeringen afgesloten zijn. Met het bedrag wat bij zo’n verzekering vrijkomt, kan de hypotheekschuld namelijk (deels) worden afbetaald. Blijft er iemand in het huis wonen? Dan zal de bank bepalen of deze persoon in staat is de maandelijkse lasten te betalen. Het huis liever verkopen? Dan blijf je verantwoordelijk voor alle kosten tot de verkoop.
5. Overige instanties op de hoogte brengen
Zodra bovenstaande zaken geregeld zijn, kun je overgaan tot het inlichten van overige instanties. Denk bijvoorbeeld aan de belastingdienst, verzekeringen, lidmaatschappen en eventuele donateurschappen. Wanneer je dit niet doet, zullen de rekeningen namelijk blijven lopen.